איך מזהים טרמיטים בבית

איך מזהים טרמיטים בבית כדי להדביר אותם ולהימנע מחזרתם? היכן לחפש, איך לאבחן את בעיית הטרמיטים ומה לעשות ברגע שנתקלים בהם?

הכנה קצרה לחיפוש וזיהוי של טרמיטים

הטרמיטים בונים לעצמם קן בעומק האדמה – סמוך או מתחת למבנה שלכם וממנו מקימים ערוצים רבים למעבר, בהם ישתמשו כדי להגיע לפריטי העץ שלכם מבעד לקירות, הקורות והחפצים השונים ולאכול אותם מבפנים.

אז איך מזהים טרמיטים בבית? מדריך פשוט וקצר בשלבים

זמן עבודה: 15 דקות

כלים לאיתור וזיהוי: פנס, זכוכית מגדלת, כוס או קערה, מברג, מברגה חשמלית

מקומות לבדיקה: משקופים ודלתות, פרקט, מסגרות תמונה, רהיטים, מדרגות וכל מקום המכיל עץ.

שלב 1 – חיפוש סימנים מקדימים להופעת טרמיטים בבית:

  • שבבי עץ ונסורת בתחתית דברי העץ.
  • רהיטים מחוררים או עם סימני כרסום.
  • תלוליות קטנות של חול בפינות החדרים.
  • תעלות בוץ על קירות המבנה – מבפנים או מבחוץ.
  • עיוותים, התעקמות או שינויי גוון בפריטים מעץ, קרטון, בטון או נייר.
  • קילופים בטיח, הטפט או הפרקט בבית.
  • התרופפות, התנפחות או שקעים במשטחי עץ ובקירות.
  • משקופים שיצאו מהקיר ושנראים כאילו עומדים להתנתק.
  • רעשי כרסום פנימיים (תוכלו להאזין להם בהצמדת האוזן פנימה ובסביבה שקטה מאוד).

שלב 2 – אמתו את הממצאים ונסו לזהות בהם טרמיטים

קחו פנס וזכוכית מגדלת כדי להביט מקרוב על כל המקומות בהם איתרתם סימנים אפשריים. ייתכן שתבחינו כבר עכשיו בטרמיטים מתרוצצים בפנים או לחילופין בסדקים, חריצים ועיוותים שנגרמו לפריט העץ כתוצאה מפעילותם.

אם לא ראיתם שם את הטרמיטים עצמם – קחו מברג קטן ולחצו איתו בעדינות על דבר העץ. אם הוא נכנס פנימה בקלות, סימן שהפריט חלול מבפנים וייתכן שנאכל על ידי טרמיטים. ניתן גם לדפוק על העץ בעדינות ולנסות לאבחן מקומות חלולים לפני שלוחצים עליו.

שלב 3 – פירוק משטח העץ וחשיפת הפנים

בעזרת מברגה חשמלית קדחו חורים קטנים לפתיחת המשקוף או השכבה העליונה של משטח העץ וקלפו אותם בזהירות. אם הפריט הותקף, אתם צפויים לראות בבירור התפוררות והתפרקות של העץ מבפנים. אם הפריט שלם ותקין, עברו למוצרי העץ הבאים שחשודים כנגועים.

שלב 4 – זיהוי הטרמיטים עצמם

הטרמיטים הם רק אחד ממזיקי העץ הקיימים ולהם מספר מאפיינים ייחודיים:

  • מראה כללי שנע בין נמלים לתיקנים – גוון גופם שקוף או לבן ועד צהבהב, בעלי מחושים ישרים וראשם כהה יותר מגופם (בדרך כלל).
  • חלק מהפרטים עשויים להיות עם כנפיים.
  • גודלם כ-4 מ"מ לכל היותר.
  • אם אתם לא בטוחים שאלה טרמיטים, צלמו אותם אלינו לאבחון מדויק. תוכלו ללכוד אחד מהטרמיטים או כמה מהם בתוך כוס או קערה כדי לצלם אותם בנחת.

שימו לב: אם הבחנתם ברימות (תולעים) שמנמנות בגודל של 3-5 מ"מ ובגוון חום בהיר או לבן עם ראש חום – מדובר בתולעי עץ שיתגלגלו בהמשך לחיפושית חומה וגדולה למדי בשם יקרונית הרהיטים. הדברתם שונה לחלוטין מזו של טרמיטים ולכן לא נדון בה במאמר זה.

מה לעשות ברגע שמזהים טרמיטים בבית?

כדי להתחיל לטפל בטרמיטים ממש עכשיו, הנה כל הפתרונות שתוכלו ליישם:

ריסוס טרמיטים

ניתן לרסס טרמיטים גלויות בעזרת קוטל חרקים או חומצה כלשהי. הטרמיטים שירוססו ימותו במקום, אך מדובר רק בחיסול נקודתי שמטפל במטרד האסתטי באותו רגע ולא פתרון לבעיה עצמה.

פיתיון ג'ל

פתרון שמתאים אך ורק למקרה שנתקלתם בתעלת בוץ ובנגיעות לא משמעותית של טרמיטים:

בחנויות השונות תוכלו לרכוש פיתיון לטרמיטים בשם "טרמיט ג'ל". זהו מזרק המכיל 15 גרם ג'ל רעיל, אותו הטרמיטים מזהים כמזון ולוקחים לקן בכדי לאכול ממנו. כך תשתמשו בג'ל:

  1. חשפו נקודה קטנה בתוך תעלת הבוץ בעזרת סיכה, דוקרן או שיפוד. חרצו חור מינימלי וזעיר ככל שתוכלו, על מנת שלא לעורר חשד בקרב הטרמיטים.
  2. הזריקו לתוך הנקודה שחרצתם מעט מהג'ל כדי לסגור לחלוטין את הפתח שנוצר.
  3. החומר צפוי להספיק לחיסול מלא של כל אוכלוסיית הטרמיטים במקום ללא פגיעה במבנה.

החדרת חומר הדברה לקרקע

הפתרון האידיאלי לבעיית טרמיטים בבית הוא להתמודד ישירות עם הקן שבעומק האדמה. לשם כך תצטרכו להזמין מדביר מוסמך שמתמחה בהדברת טרמיטים.

המדביר יקדח חורים בקוטר מינימלי במרצפות המבנה, בדגש על פינות הבית ובסמוך למקומות הנגועים ויחדיר פנימה חומר הדברה רעיל המאושר לשימוש מטעם המשרד להגנת הסביבה.

השירות שלנו באביה הדברות כולל גם כיסוי מלא לחורי הקידוח בסיום, כך שלא יוותר כל סימן במרצפות.

מערכת בקרה והדברה ללא קידוח

אופציה נוספת ששמורה למדבירים מוסמכים בלבד היא התקנה של תחנת האכלה מבוקרת לטרמיטים בשם "נמסיס". המערכת מתאימה לשימוש בתוך ומחוץ למבנה ואידיאלית לכל מקרה של נגיעות טרמיטים או חשד להופעתם.

המערכת תותקן כך שפתח הביקורת שלה יישאר חשוף ולתוכו מכניסים קפיסי עץ קטנים. לאחר שבוע-שבועיים פותחים את המכסה ובודקים האם נלכדו בפנים טרמיטים. אם כן, מחליפים את פיתיון העץ בקפיסי עץ רעילים והם יגרמו לתמותת הקן המלאה בתוך כמה שבועות.

בנגיעות בשטח גדול ייתכן שיהיה צורך בהצבה של כמה תחנות האכלה. ניתן להוסיף פיתיון אחת לכל 4-6 שבועות עד למיגור מוחלט של הבעיה.

לא בטוחים שיש טרמיטים בבית? חייגו לזיהוי מהיר בחינם

לאורך 20 שנות ניסיון צברנו בחברת אביה הדברות ידע מקצועי עשיר על כל סוגי הטרמיטים ומאפייניהם.

אם הבחנתם בנזקים או בממצאים שעשויים להצביע על טרמיטים וגם אם מצאתם חרקים החשודים כטרמיטים – צלמו ושלחו אלינו לאבחון מדויק ואנו נדאג לספק לכם את שירותי ההדברה הטובים ביותר.

המידע בעמוד זה כמו בשאר עמודי אתר האינטרנט זה, הוא מידע ראשוני בלבד ואינו נועד לשמש או להחליף ייעוץ מקצועי. לכל שאלה, מומלץ לפנות לצוות המדבירים המוסמכים והמקצועניים של חברת אביה הדברות. כל תוצאה הנובעת מהסתמכות על המידע באתר, הינה באחריות הקורא או הקוראת בלבד.

איך מזהים טרמיטים בבית סיכום בכותרות

רשיון מדביר מוסמך - 3151 - שלומי לוי, חתום על ידי ד"ר איריס אביעזר
דילוג לתוכן