הדברה חדקונית הדקל

הדברה חדקונית הדקל הוא שירות בו לרוב תתקלו כאשר יש בחזקתכם עצי דקל. המדבירים שלנו ישמחו לספק לכם שירות ולטפל עבורכם במזיק הטורדני.

מעוניינים בפרטים נוספים? התקשרו או המשיכו לקרוא על כיצד מנטרלים את הסיוט הגדול ביותר של מגדלי התמרים וכל מי שבשטחו נמצאים דקלים? והאם יש מה לעשות עם עץ הנגוע בחדקוניות?

מי את, חדקונית הדקל?

חדקונית הדקל האדומה נחשבת לאחד המזיקים האימתניים ביותר ולא בכדי: זחליה שבוקעים מביצים שכבר הוטלו על העץ, מתחפרים בו, מקימים לעצמם תעלות ואוכלים ממנו בלי גבול. מכאן, הדרך למותו של העץ קצרה מאוד ואם לא תזוהה בזמן, היא עלולה להביא גם לקריסתו המסוכנת.

כך תזהו עץ נגוע בחדקוניות:

  • כתר העץ נפול ומיובש
  • עלי הצמרת לא סימטריים או אכולים בחלקם
  • קיימים חורים בגזע העץ
  • עלים חדשים צומחים בצורה דלילה והם חלשים מאוד
  • פצעים "מדממים" על הגזע – מעין שרף חום בעל ריח רע
  • כמובן זיהוי החדקוניות עצמן: אדומות עם נקודות שחורות וכנפיים מפוספסות, חדק ארוך בקצה הראש.

כיצד תבוצע נגד חדקונית הדקל הדברה?

את החדקוניות אפשר להדביר במספר דרכים וחומרים, תלוי בסוג הדקל ובמצבו המדויק של העץ. ההדברה המרכזית היא לתת לעצים שלכם טיפול מונע, משום שברגע שהחדקוניות חודרות אליו כבר קשה מאוד להציל אותו ולעתים אין מנוס מלכרות אותו לחלוטין.

ריסוס חדקונית הדקל האדומה

בהתאם לסוג הדקל ייבחר חומר הדברה שיש לרסס פעמיים בשנה או אחת לשלושה חודשים כמו במקרה של הדקל הקנרי.

לכידת חדקוניות בעזרת מלכודות

לחדקונית הדקל יש מלכודות ייעודיות שאותן ניתן להציב בשטח במרחק של 25-30 מטרים זו מזו עד לכיסוי מלא של השטח. את המלכודות כמובן יש לתחזק, להחליף ולנטר בתדירות גבוהה כדי להמשיך להימנע מחדקוניות בשוטף.

הדברה ביולוגית

למרות שעץ נגוע הוא בהרבה מקרים עץ "מת", עדיין ניתן להציל אותו כל עוד מצבו טוב וההדבקה שלו בחדקוניות לא הייתה מזמן.

סוג זה של הדברה מתרחש בהזרקת נמטודות לתוך גזע העץ – אלו הם טפילים שמוכוונים לפגיעה בחדקוניות עצמן. הם מפלסים את דרכם בתוך הדקל ומגיעים לחדקונית, חודרים אל מערכת הדם שלה ומחסלים אותה תוך 72 שעות.

הנחיות לכריתת עץ דקל שלא הודבר בזמן

דקל שנגוע בחדקונית הדקל באופן קשה, יפגין הרבה סימנים חיצוניים שיאפשרו לזהות בקלות את מצבו אך כעת מתווספת לכל אלו גם סכנת הקריסה ולכן מוכרחים לכרות אותו מיד.

תחילה גוזמים את כל הכפות של הדקל ואוטמים את כל הקודקוד ביריעות פוליאתילן. בגלל שהחשש בהימצאותן של חדקוניות באותו העץ הוא שהן יעברו לאחר הכריתה לעץ הבא, פעולה זו תעזור לבודד אותן ולמנוע מהן להמשיך הלאה.

כעת יש להמתין שבוע ימים עד למותן הוודאי של כל החדקוניות ולכרות בשלב הזה את העץ. את הגזם יש לפנות רק לאתר מורשה שבו הוא ייגרס.

ומה לגבי גדע העץ שנותר באדמה? גזם הדקלים מושך חדקוניות רבות למקום ונחשב לאחד הסיכונים הקשים ביותר להתפרצותן. ולכן כדי למנוע מהן להופיע, יש לרסס את הגזם ולמרוח חומר מתאים על כל חתך טרי.

הדברה מקצועית נגד חדקונית הדקל

נוכחותו של המדביר נדרשת באחד משני מצבים. האחד הוא על מנת להעביר בדקל את הטיפול התקופתי המתאים שלו, באמצעות מרססת שתתיז חומר ריסוס ובמינון המתאים על הכתר והחוטרים. המצב השני הוא כאשר יש לנסות להדביר עץ נגוע עם נמטודות, גם הפעם באמצעות המרססת.

מעבר לכך, כל אדם שברשותו דקלים, בין אם כחלק ממטע גידולי תמרים ובין אם כצמחיית נוי, יוכל לרכוש בעצמו את המלכודות ולתחזק אותן לבד. אם הסתבכתם עם תפעול המלכודת, החלפתה או היכולת להעריך את כמות החדקוניות שנתפסו כדי לתגבר את מערך ההגנה, צרו עמנו קשר ואנו נדאג לספק לכם תשובות מדויקות.

הדברת חדקוניות לפי סוג הדקל

בישראל ניתן למצוא מגוון מיני דקלים, כאשר ההדברה המדויקת לכל אחד מהם תכלול חומר אחר, מינון ותדירות משתנים. לפניכם שלושה מיני דקלים מהנפוצים בישראל והפגיעים ביותר לתקיפת חדקוניות, לפי אזור התדירות המרכזי שלהם והדרך המומלצת להדביר אותם:

מיקום ההדברה וסוג הדקל חומר ההדברה המתאים ויישומו
הדברת חדקונית הדקל בצפון בעצי דקל קנרי הדקל מטופל בשני מוקדים: הלולב ואזור החוטרים. החומר המומלץ הוא איפון 25 גרם ל-25 ליטר עץ, בהגמעה אחת לכל שלושה חודשים.
הדברת חדקונית הדקל בדרום בעצי תמרים החדקוניות מתמקדות בחלקים התחתונים של העץ ולכן החומר המועדף הוא טוטם במינון של 0.2% ל-10-15 ליטר עץ, בהגמעה אחת לכל שלושה חודשים.
הדברת חדקונית הדקל במרכז לעצי וושינגטוניה חוטית לסוג זה מומלץ להעניק טיפול מונע אחת לחודשיים, באמצעות הזרקת אקטרה ישירות לגזע, בנפח של 12 סמ"ק + תוספת של 26 סמ"ק מים בשלושה קידוחים שונים.

ועוד כמה טיפים להימנעות מחדקונית הדקל האדומה:

  1. גזמו אחת לחצי שנה את כפות התמרים בעצים לחקלאות, או אחת לשנתיים בעצי נוי.
  2. הגיזום יתרחש לאחר ריסוס מקצועי ורצוי בין דצמבר לפברואר
  3. הקפידו לרסס כל פצע גיזום וחתך בעצים.
  4. בצעו את טיפולי ההדברה הנדרשים בזמן.
  5. הקפידו על הצבת מלכודות טובות שינוטרו באופן קבוע
  6. טפלו כראוי בכל עץ נגוע – וודאו שהוא עובר הדברה, כריתה ופינוי בצורה מקצועית בלבד.
  7. הישארו בקשר עם מדביר מוסמך שיספק לכם מענה מידי לכל בעיה.

צריכים הדברה חדקונית הדקל? יש לכם שאלה בנושא והייתם רוצים לשוחח איתנו לפני שתזמינו מדביר? נשמח לענות על כל שאלה – צרו עמנו קשר ונסייע לכם במקצועיות ובאחריות.

שאלות ותשובות בנושא הדברה חדקונית הדקל

חדקונית הדקל האדומה היא חיפושית יחסית גדולה (בין 2 ל- 5 ס"מ), המשתמשת בחדק ייחודי כדי לחרוץ פתחים בעץ הדקל (לרוב עצים צעירים בני פחות מ- 20 שנים) ולחדור לתוכו כדי להטיל ביצים. הזחלים הנוברים בגזע הם אלה שמחוללים נזק לחומר העץ וגורמים להיחלשותו ואף להמתתו.

חושדים שראיתם חדקוניות או שהעץ שלכם נגוע בהן? שלחו לנו תמונה לאבחון מדויק ונגיע במהירות לביצוע הדברה.

אם מדובר בעץ חולה ונגוע, יבוצע תהליך כריתה מבוקר הכולל את עיטוף העץ, כריתתו וסילוק הגזם. במקרה של כריתת עצי תמר, יש צורך ברישיון כריתה מטעם קק"ל או הרשות המקומית. כל עוד העץ לא במצב גסיסה מתקדם, אפשר להדביר אותו בעזרת נמטודות (הדברה ביולוגית).

אנו באביה הדברות דואגים לתהליך ההדברה או הכריתה במלואו ודוגלים בשירות מהיר, אחראי וקשוב לכל לקוח.

מאמצי ההדברה מתמקדים בעיקר במניעה, הכוללת פריסת מלכודות ייעודיות סביב העצים, במרחק של 25 ל- 30 מטרים זו מזו וריסוס שמתרחש לגזע וכתר העץ אחת לשלושה חודשים או כל חצי שנה לפי סוג הדקל / סוג התרסיס. אנו מעניקים שירותי הדברת חדקוניות שוטפים למגזר החקלאי, העסקי והפרטי ומתחייבים לזמינות גבוהה ושירות ללא פשרות.

הדברת עץ בודד תעלה בין 450 ל- 600 ₪. הדברת 10 עצים ומעלה תוזיל את המחיר לכדי 200 ₪ לכל עץ. בנוסף אנו מעניקים 25% הנחה לנכי צה"ל ו-50% הנחה לניצולי שואה. נשמח להיות הבחירה שלכם בביצוע ההדברה הקרובה ונדאג להגנה מלאה לדקלים תוך מתן יחס אישי, זמינות גבוהה וללא איחורים, עם הסבר מפורט לפני ואחרי כל הדברה.

המידע בעמוד זה כמו בשאר עמודי אתר האינטרנט זה, הוא מידע ראשוני בלבד ואינו נועד לשמש או להחליף ייעוץ מקצועי. לכל שאלה, מומלץ לפנות לצוות המדבירים המוסמכים והמקצועניים של חברת אביה הדברות. כל תוצאה הנובעת מהסתמכות על המידע באתר, הינה באחריות הקורא או הקוראת בלבד.

הדברה חדקונית הדקל סיכום בכותרות

רשיון מדביר מוסמך - 3151 - שלומי לוי, חתום על ידי ד"ר איריס אביעזר
דילוג לתוכן