עקיצות כיני יונים

עקיצות כיני יונים כמעט ואינן מותירות סימנים, למעט גרד מטריד שהולך ומתגבר ככל שתפוצתן מתגברת. הפתרון נגדן פשוט ומהיר וכרוך בריסוס לצד טיפול מניעתי ליונים שנמצאות בסביבה.

מנין מגיעות כיני יונים?

כיני יונים (או בשמן הרשמי: קרציוני יונים) הן טפיל קטנטן שמקורו ביונים שנמצאות בסביבה. כינים אלה ניזונות מדמם של גוזלים צעירים שטרם למדו לעוף, מה שמושך את המזיק אל הקן ומשאיר אותו לשגשג, להתפתח ולהתרבות שם לאורך תקופה.

כאשר הגוזלים בוגרים ומתעופפים להם, הכינים שנותרו במקום יחפשו באופן טבעי אחר מקור מזון חלופי וימצאו אותו בדרך כלל אצל אנשים שנמצאים בסמוך לקן. וכך כאשר הן חודרות אל תוך המבנה ומטיילות על קירותיו הפנימיים, הן יגיעו בסופו של דבר לגוף האדם ויותירו אחריהן עקיצות זעירות ומגרדות מאוד.

איך מזהים עקיצות כיני יונים?

את העקיצות ניתן לאתר דרך אחד משניים: זיהוי מדויק של העקיצות על הגוף או אבחון כיני היונים עצמן:

אבחון כיני היונים עצמן

קרציוני היונים נראים ממבט ראשון כמו עכבישים קטנים מאוד, בעלי 8 רגליים ובגודל של 0.3-0.4 מ"מ לכל היותר. צבעם נע מבהיר עד כהה כך שניתן להבחין בהם על קיר לבן בחלק גדול מהמקרים. אם אתם חושדים בהופעתם, אפשר להביט מקרוב בעזרת זכוכית מגדלת כדי לזהות אותם במדויק.

הכינים מנצלות את תנאי החום והלחות שנמצאים בתוך המבנה כדי לאכול ולהתפתח בתוכו ולכן יופיעו בחודשי האביב והקיץ, בעיקר על קירות ומשטחים שנמצאים במקומות בהם אין זרימת אוויר קרירה.

אבחון כיני יונים עקיצות

תסמיני העקיצות עשויים להיות דומים לאלו של יתושים, ברחשים או פרעושים: לאחר העקיצה תישאר נקודה אדומה וקטנה, לעתים נפוחה או חמימה למגע ולרוב מאוד מגרדת. בחלק גדול מהמקרים העקיצה לא תהיה מלווה בסימנים חיצוניים כלל, כך שאם אתם סובלים מגרד נקודתי מציק ותדיר, כדאי לחשוד בהופעתם.

קרציוני יונים עקיצות לעומת עקיצות מחרקים נוספים

כדי שתוכלו לאבחן בקלות את החרק שעוקץ אתכם ולטפל בבעיה, השתמשו בטבלה הבאה המבחינה בין עקיצות כיני היונים לעקיצות אחרות:

עקיצת קרציוני יונים מקבץ עקיצות או עקיצה בודדת על הגוף והפנים, לעתים גם מתחת לבגדים. מגרדת מאוד וללא סימנים חיצוניים בהכרח.
עקיצת יתושים עקיצה בודדת, אדמומית, נפוחה וחמה בכל אזורי הגוף והפנים, לעתים גם מתחת לבגדים (בחלק מהיתושים).
עקיצת פרעושים עקיצות תדירות על הרגליים מקו השוקיים ומטה, המתרחשות לאורך שעות היום.
עקיצת פשפשים עקיצות תדירות, צמודות ורבות על כל הגוף, המתרחשות בעיקר בלילה.

לא הצלחתם לאבחן את העקיצות במדויק? אתרו תמונות של עקיצות כיני יונים והשוו ביניהן לעקיצות שלכם כרגע. או שלחו אלינו.

טיפול נגד קרציוני יונים עקיצות והופעתם בשטח

אם אתם סובלים כרגע מעקיצות וגרד שנגרמו לכם מכיני יונים, תוכלו לטפל בהם בכמה דרכים:

  • שטיפת העקיצות במים וסבון.
  • שפשוף העקיצות עם מעט מים ואבקת סודה לשתייה.
  • מריחת משחה לטיפול בעקיצות (אלוורה, פניסטיל ג'ל וכדומה).
  • טיפול רפואי לעקיצות שנפצעו, שגרמו לאלרגיה או שקיים חשש שהזדהמו.

שימו לב שקרציוני היונים הזעירים עשויים להיצמד לגוף גם מתחת לבגדים ולהישאר בסיבים לאחר מכן, לכן מומלץ להעביר את הבגדים והמצעים לכביסה ברתיחה לפני שישובו לארון.

במקביל לנטרול העקיצות עצמן, חשוב להתחיל לטפל בהתפרצות כיני היונים בשני תהליכים משולבים: ריסוס והרחקת יונים.

הדברת כיני יונים

לשמחתנו, כיני היונים רגישות לתרסיסי ההדברה הסטנדרטיים שנמצאים אצל המדבירים ולכן הטיפול בהן יתרחש בריסוס, עם חומרים ירוקים שאינם מותירים ריח ומגיעים עם מינון רעלים נמוך שלא מסב סיכון לאנשים שנמצאים בתוך המבנה (דיירים, עובדים, לקוחות וכו').

ריסוס עם חומרי הדברה ירוקה מתרחש בעיקר על גבי הקירות בהם נמצאים כיני היונים וכרוך בעזיבת המקום לפרק זמן של שעה לכל היותר. אם ישנם תינוקות או בעלי חיים ששוהים במקום, אנו ננחה אתכם לגבי עזיבה מעט ממושכת יותר, בהתאם למקרה וסוג חומר ההדברה בו נעשה שימוש.

חשוב לציין שהריסוס מטפל בנגיעות הקיימת ומונע חדירה של כינים חדשות למבנה, אך כל עוד הן מצטברות מבחוץ על אדן החלון, הגג, המרזבים ובכל מקום נוסף שבו מתרחש קינון של יונים, הבעיה צפויה לחזור על עצמה. ולכן הדברת הכינים משלבת בתוכה גם פתרונות להרחקת יונים ובמידת הצורך גם את העתקת הקן שכבר נבנה.

הדברת קרציונים מציפורים ועופות נוספים

למרות שכיני היונים נפוצים מאוד בקרב היונים, יש בעלי כנף רבים ונוספים שסובלים מהן לרבות מיינות, עורבים או עופות המתגוררים במשק חי, פינות ליטוף ולולים. כאן שיטת ההדברה לא תכלול הרחקה או העתקה, אלא תתמקד בפעולות ריסוס בתוך שטח המבנה במטרה למנוע את תפוצת הכינים וחדירתן לתוכו.

אנו בחברת אביה הדברות נספק לכם הנחיות ועצות מקצועיות כדי להימנע ממפגע כיני היונים בסביבת המשק החי וערוכים לביצוע הדברה שוטפת לבתים פרטיים, עסקים, מפעלים, משקים ושטחים חקלאיים מכל סוג ובפריסה ארצית.

המידע בעמוד זה כמו בשאר עמודי אתר האינטרנט זה, הוא מידע ראשוני בלבד ואינו נועד לשמש או להחליף ייעוץ מקצועי. לכל שאלה, מומלץ לפנות לצוות המדבירים המוסמכים והמקצועניים של חברת אביה הדברות. כל תוצאה הנובעת מהסתמכות על המידע באתר, הינה באחריות הקורא או הקוראת בלבד.

עקיצות כיני יונים סיכום בכותרות

רשיון מדביר מוסמך - 3151 - שלומי לוי, חתום על ידי ד"ר איריס אביעזר
דילוג לתוכן