הדברה בבית הספר ומוסדות חינוך

הדברה בבית הספר ומוסדות חינוך כמו גנים, מכללות ואוניברסיטאות כדאי שתבוצע על ידי חברת הדברה מקצועית ובעלת ניסיון

הדברה בבית הספר והגן: הדברה בתנאים ייחודיים

מכיוון שמוסדות החינוך הממלכתיים מכילים כמות גדולה של נוכחים מאותו המקום, חלקם בקבוצת סיכון מפאת הריון, אלרגיות או גיל צעיר מאוד (בדגש על גני הילדים ובפעוטונים) – כל הדברה שתתרחש כאן תבוצע על פי רוב בשעות הלילה, כאשר המקום ריק מאדם ולא קיימת חשיפה לחומרי הדברה או לסיכון נקודתי מצד אותו מזיק.

הנטייה העיקרית של המדביר המוסמך תהיה לשימוש בחומרים מקבוצת ההדברה הירוקה, המכילים את מינון הרעלים הנמוך ביותר ושאיננו מסב כל פגיעה באדם ובסביבה. קבוצה זו יכולה לכלול גם אמצעים נוספים על בסיס טבעי כמו פיתיונות, מלכודות ופתרונות להרחקה קבועה.

הנחיות להדברה במוסדות חינוך שחשוב להכיר

המשרד להגנת הסביבה בשיתוף עם משרד החינוך עוסק לא מעט בסוגיית ההדברה, עבורה הוצאו מספר הנחיות ודגשים שכל מוסד לימודי מוכרח לעמוד בהם:

ניטור מקדים של מזיקים בסביבה

כאשר עולה החשד למזיקים במוסד החינוכי, יש לאשש אותו בדגש על זיהוי המזיק הספציפי וליצור לאחר מכן תוכנית הדברה מתאימה לסוג, למקום ולרמת הנגיעות.

מאמצי הרחקה מקדימים

טרם כל ביצוע הדברה, על המדביר לבדוק אם ניתן להשתמש באמצעים לנטרול ולהרחקת המזיק שאינם כוללים שימוש בחומרי הדברה, כמו למשל פריסת מלכודות או שימוש במוט לכידה.

קביעת תוכנית ההדברה

בטרם ביצוע ההדברה יש לאפיין את כל המקומות בהם היא תתבצע, לרבות סינון כל המקומות שבהם קיימת גישה לילדים או חשיפה לחומרי מזון ובעלי חיים ובחירת תכשירי הדברה ייעודיים עבורם.

תיעדוף השימוש בפיתיונות

הפיתיונות ללכידת מזיקים נמנים עם "קו ההדברה הראשון" בגנים ובתי ספר, כך שרק אם אינם עוזרים או צפויים לעזור נגד המזיק הספציפי, ייושמו חומרי הדברה בריסוס.

סידור וניקיון אזורי ההדברה

טרם ביצוע ההדברה בפועל, נדרש הצוות לסדר ולנקות את כל המקומות בהם יבוצע הריסוס, לרבות הרחקת חפצים שנמצאים במגע עם ילדים (משחקים, ספרים, אופניים וכד') למקום ניטרלי.

צמצום שטחי ההדברה

על המדביר לשאוף לכיסוי כמה שפחות שטחים בחומרי ההדברה וליישום שלהם אך ורק במקומות שאותרה בהם נגיעות לאחר שלב הניטור ובהתאם לשיקול דעת מקצועי.

תזמון ההדברה

אין להדביר את השטח בזמן פעילות במסגרת החינוכית, אלא בחופשות ובסופי השבוע, או בלילה במקרים מיוחדים ודחופים. במקרה של הדברה באמצע השבוע, כניסת התלמידים למוסד החינוכי תהיה בהתאם להנחיות המדביר ובתיאום מול מנהל המוסד החינוכי.

הדברה בחומרים מאושרים לשימוש

מכיוון שחומרים מהולים אינם יעילים מספיק למיגור מלא של התפרצות מזיקים, השאיפה תהיה להדביר בתכשירים מוכנים, שאושרו לשימוש מטעם המשרד להגנת הסביבה בלבד. כמו כן, קיימים חומרים שאסורים לחלוטין לשימוש במסגרות חינוכיות כמו זרחנים אורגניים וקרבמטים.

קבלת אישור הדברה

כל הדברה תבוצע רק באישור ובתיאום עם מנהל המוסד החינוכי והרשות המקומית. בסיומה המדביר יספק טופס המפרט את אופן וטיב ההדברה, שם התכשיר שבו נעשה שימוש, המינון והנחיות נוספות.

הדברה במוסדות אקדמאיים: מכללות ואוניברסיטאות

גם המוסדות להשכלה הגבוהה מכילים בתוכם אוכלוסייה מגוונת שעלולה לסבול גם מבעיות בריאותיות שונות, נוסף על המטרד הרב שבנוכחותם של מזיקים. בטבלה הבאה תמצאו מספר מזיקים נפוצים שעלולים להופיע באוניברסיטאות ומכללות וכיצד מטפלים בהם:

סוג המזיק כיצד מדבירים אותו?
תיקנים התיקן הנפוץ ביותר הוא התיקן האמריקאי (ג'וק חום וגדול) שניתן להדביר נקודתית עם קוטל חרקים. במטבחון והקפיטריה עשוי להימצא סוג נוסף בשם תיקן גרמני, אותו אפשר להדביר בג'ל (רעלני קיבה).
מכרסמים במקרה של חולדה או עכבר בשטח המכללה ניתן להציב מלכודות ללכידה הומנית או להזעיק לוכד. אם קיימת התפרצות גדולה של מכרסמים בסביבה, יתכן שיהיה צורך בתיבות האכלה.
צרעות יש לאתר את קן הצרעות ולהרחיק ממנו את הסטודנטים ככל שניתן. ההדברה לקן תבוצע בשעות הלילה על ידי ריסוס ועזרים ידניים לפירוק הקן.
יתושים הסיבה המרכזית להופעת יתושים היא מקור מים סמוך, שיכול להיות גם צינור השקיה נוזל, סתימה בצנרת או ברז מטפטף. ניתן להדביר את היתושים בריסוס במקביל לאיתור וטיפול במקור המים הבעייתי.
זבובים אם הבעיה מתעצמת והזבובים במקום מתרבים, יש להזמין מדביר מקצועי כדי לאתר את מוקדי ההטלה וההתפתחות ולפעול נגדם. ההדברה תוכל להיות על בסיס אבקתי או מיקרוקפסולרי בהתאם לסוג הזבוב שאובחן.

כל כמה זמן נדרשת הדברה בבית הספר ומוסדות חינוך?

התדירות המומלצת להדברת בתי ספר, גנים ומוסדות חינוכיים מסוגים נוספים היא אחת לשנה, רצוי עוד לפני תקופת הקיץ בחודשים אפריל-מאי.

יחד עם זאת, במקרה של תנאים אקלימיים נוחים וחשיפה גבוהה למזיק מאוד מסוים (למשל כאשר המוסד הלימודי/ האקדמי סמוך למקור מים גדול ומצוי באזור חם יחסית כמו אילת או הכנרת), ייתכן שההנחיה המקצועית של המדביר תהיה לרסס את השטח בתדירות של פעמיים בשנה.

ועוד מספר טיפים שימושיים להרחקת מזיקים ממוסדות הלימוד

ניקיון

הקפידו על ניקיון החצר, חדרי השירותים, הכיתות והמטבח (אם קיים) מידי יום.

פחים מרכזיים ופינוי תדיר

השליכו את כל הזבל מהפחים לפח המרכזי (הצפרדע) וודאו שהפינוי שלו מתבצע במועדים המדויקים שקבעה הרשות המקומית.

רשתות לחלונות

התקינו רשתות על כל חלונות המבנים.

טיפול ברטיבות, עובש וכו'

טפלו בהקדם בליקויים במערכות המבנה כמו רטיבות, נזילות, עובש, בעיות בצנרת הביוב, המים והמיזוג, סדקים וחריצים.

טיפול מניעתי לבעלי חיים

העניקו טיפול מניעתי הולם לבעלי חיים שמצויים בשטח (למשל אם לגן יש פינת חי) נגד פשפשים ופרעושים.

תחזוק קבוע לצמחייה

תחזקו כנדרש את כל הצמחייה והעשביה החיצונית.

ניהול מעקב ודיווח על ליקוי סביבה

דווחו ונהלו מעקב אחר ליקויים ומפגעים בסביבה כמו מערומי פסולת, פיצוץ בצנרת, הצפת מי שפכים, נסיגת מזיקים מאתר בנייה וכו'.

ערנות מוגברת כנגד מזיקים

שמרו על ערנות מוגברת לגבי סימני מזיקים כמו נשלים, גללים, כרסומים, גירודים ופנו למדביר אם הבחנתם בהם.

ליצירת קשר עם חברת הדברות בעלת ניסיון שלמעלה מ- 18 שנות ניסיון, צרו קשר עם אביה הדברות.

המידע בעמוד זה כמו בשאר עמודי אתר האינטרנט זה, הוא מידע ראשוני בלבד ואינו נועד לשמש או להחליף ייעוץ מקצועי. לכל שאלה, מומלץ לפנות לצוות המדבירים המוסמכים והמקצועניים של חברת אביה הדברות. כל תוצאה הנובעת מהסתמכות על המידע באתר, הינה באחריות הקורא או הקוראת בלבד.

הדברה בבית הספר ומוסדות חינוך סיכום בכותרות

רשיון מדביר מוסמך - 3151 - שלומי לוי, חתום על ידי ד"ר איריס אביעזר
דילוג לתוכן